Med belg og streng - en munter konsert

Musikk og konsert
For alle

Dette gleder vi oss til!

Legg til i kalender

tor 12. september

Meieriet bibliotek - Biblioteket scene

I konsertprogrammet ”Med belg og streng” tar musikerne, Håvard Svendsrud (trekkspill) og Svein Haugen (kontrabass), for seg musikk i ulike varianter. Publikum får bl.a. høre noen av de mest kjente trekkspillvalsene, argentinsk og europeisk tango, ungarsk folkemusikk og lettere klassisk musikk.
Publikum kan vente seg en festlig stund med varierte toner, bundet sammen på en uformell og munter måte. Programmet spenner vidt - og har vært framført på hundrevis av scener rundt om i Norge!

Håvard Svendsrud er fra Modum i Viken og er blant Norges fremste trekkspillere. Han har sin musikkutdannelse fra Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, og holdt sin klassiske debutkonsert i Oslo konserthus, Lille sal i 2009. De siste tjuefem årene har Svendsrud vært frilansmusiker og har blant annet hatt tallrike konserter i inn- og utland, og han har vært studiomusiker, teatermusiker og akkompagnatør. De siste årene har Svendsrud også vært produsent og hovedartist for en rekke kritikerroste CD-utgivelser på sitt eget plateselskap Aksent. Svendsrud har vært med på å aktualisere og verne den norske trekkspillhistorien, og er stolt formidler av norsk trekkspillnostalgi som en viktig del av norsk kulturarv.

Svein Haugen er fra Andøy i Nordland, og er med sine 38 år som solobassist i Oslo filharmoniske orkester en betydelig skikkelse innen norsk musikkliv. Han startet sin karriere som trekkspiller i Narvik på 1960-tallet. Svein Haugen studerte siden kontrabass i Norge, Polen, Tyskland og Amerika, og regnes blant landets fremste på sitt instrument. I dag er Haugen frilanser og spiller på prosjektbasis med flere av de profesjonelle norske symfoniorkestrene. Haugen er dessuten fast bassist i sigøynerorkesteret «Sturm und drang». Håvard Svendsrud og Svein Haugen har samarbeidet ved flere cd-innspillinger, samt en mengde ulike konsertprosjekter.

Konserten er gratis, og vi byr på kaffe attåt.