Lovarbeid fra jernalder til Landsloven

torsdag, 24. oktober

Avholdes ikke i biblioteketLoftr Vikingmuseet

Lofotr Vikingmuseum og Vestvågøy Historielag

Torsdag 24. oktober inviterer Lofotr Vikingmuseet, Vestvågøy Historielaget og Meieriet Bibliotek til foredrag om Magnus Lagabøte og Landsloven. Sigrun Høgetveit Berg og Miriam Jensen Tveit legger ut på foredragsturné i Museum Nord, og fjerde stopp er Lofotr Vikingmuseum. Tema for foredragene er årets Landslovsjubileum: Det er 750 år siden Magnus Lagabøte samla Norge til et rike. Eller – han fikk igjennom en lov som skulle gjelde for hele landet. Før den tid var Norge lovmessig sett oppdelt i mange områder.

Museum Nord har laget utstillinger om Magnus, loven og middelalderen som du kan se i alle Museum Nords avdelinger. Sigrun og Miriam, som er historiske eksperter på området, skal fortelle oss hvorfor arbeidet med loven var så banebrytende og hva står det nå egentlig i denne landsloven? Denne gangen legger Sigrun og Miriam fokuset på forskjellen mellom vikingtid og middelalder, med en vinkel på lovarbeid før og etter Magnus Lagabøte Landslov.

Sigrun Høgetveit Berg er professor i eldre historie ved Norges Arktiske Universitet i Tromsø og Miriam Jensen Tveit er førsteamanuensis i ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord Universitet i Bodø.

Arrangemetet er gratis!