Til arrangementer

Fuglekveld på biblioteket

Samtale, debatt og foredrag
Voksne

Forfatterne Peter Prokosch og Martin Eggen forteller om fuglenes fascinerende verden.

Legg til i kalender
Forfatter   Peter Prokosch

Gratis - ingen påmelding

Dato

tor 30. mai

Meieriet bibliotek

BirdLife Lofoten

I samarbeid med BirdLife Lofoten inviterer vi til en kveld for fugleelskere og for de som er fascinert av naturen. Vi er så heldige å få forfatterne Peter Prokosch og Martin Eggen til å presentere sine bøker.

Kl. 19:00-19:30 Martin Eggen - Uten fugler blir ikke livet det samme

Kl. 19:30-20:15 Peter Prokosch - The East Atlantic Flyway of Coastal Birds: 50 Years of Exciting Moments in Nature Conservation and Research.

Presentasjonene vil foregå på norsk.

Om bøkene

Millioner av strandfugler følger den øst-atlantiske trekkruten mellom hekkeområdene i Arktis og overvintringsområdene i Europa og Afrika. De tilbakelegger opptil 16 000 kilometer to ganger i året. Denne imponerende reisen er det Peter Prokosch tar for seg i sin bok The East Atlantic Flyway of Coastal Birds: 50 Years of Exciting Moments in Nature Conservation and Research.

Vi dykker ned i fuglenes fascinerende verden av biologi og adferd, men får også innsikt i det viktige arbeidet som gjøres for å bevare de verdifulle områdene langs trekkruten. Dedikerte og engasjerte enkeltpersoner har fått opprettet en "perlekjede" - et nettverk av nasjonalparker og andre verneområder som ivaretar viktige habitater langs flywayen. Klimaendringer, tap av leveområder og menneskelige aktiviteter utgjør betydelige utfordringer for fuglenes overlevelse. Til tross for disse hindringene gir historiene og resultatene som presenteres i denne boken et glimt av håp og optimisme for fremtiden.

Hva skjer med fuglene i Norge? Hvorfor blir det færre og færre av dem, hvorfor har noen forsvunnet helt enkelte steder, mens andre har blitt vanligere? Martin Eggens bok Uten fugler blir ikke livet det samme forteller om de store endringene som bare på noen få år har skjedd i fuglefaunaen.

Gjennom fuglenes fortellinger og problemene de møter, får vi også et innblikk i vår egen sårbarhet. Med stor kjærlighet til fuglene viser Eggen hvordan fuglenes forsvinning kan ses i sammenheng med verdens overordnede klima- og naturproblemer. Fuglene forteller oss om endringene, de påvirkes av endringene og påvirker selv verden - også hjertene til oss som har makt til å rydde opp.

Om forfatterne

Peter Prokosch har en doktorgrad innen biologi og marine vitenskaper og skrev sin avhandling om økologien til de arktiske strandfuglene polarsnipe, lappspove og tundralo. Han har jobbet med naturvern i en årrekke, blant annet i WWF i Tyskland og Norge. Frem til 2014 var Peter Prokosch administrerende direktør for GRID-Arendal, en norsk stiftelse i samarbeid med FNs miljøprogram (UNEP). Han er i dag bosatt i Arendal.

Martin Eggen er naturvernrådgiver i BirdLife Norge og forfatter av den kritikerroste boka Uten fugler blir ikke livet det samme. Han har jobbet med et bredt spekter av miljøspørsmål i ulike miljøorganisasjoner gjennom flere tiår og har de siste årene markert seg som en tydelig stemme i samfunnsdebatten.

Relatert litteratur