Mange har lyst til å lese mer i hverdagen, men det er ikke alltid så lett å vite hvor man skal starte. Grunnene kan være forskjellige, men heldigvis finnes det like mange løsninger som det er problemstillinger. Her er en liste over ting som kan være til hjelp:

 

1: Ikke les ferdig kjedelige bøker

«Det er ingen skam å snu» heter det i fjellvettreglene, og dette gjelder også når man leser. Holder du på å sovne eller føler en uimotståelig trang til å rundvaske huset, er det sikre tegn på at du bør velge en annen bok. Kanskje virker det som et nederlag på kort sikt, men fortsetter du å tvinge deg gjennom noe du ikke har glede av, er sjansen stor for at du ender opp med å miste alt du hadde av leselyst.

 

2: Ikke la andre fortelle deg hva du skal lese

De aller fleste har ved en eller flere anledninger opplevd å bli møtt med sjokk og vantro når de forteller at de ikke har lest en eller annen bestselger/klassiker, men så lenge det ikke er snakk om pensum, kan man trygt ignorere slike holdninger. Det er bare du selv som kan vurdere om en bok har verdi for deg og ditt liv, og å bruke tid på noe du egentlig ikke har lyst til bare fordi noen andre mener du burde, kan få samme utfall som punkt 1.

 

3: Ha en bok med deg til enhver tid

At man trenger flere timer og et uforstyrret sted for å ha utbytte av en bok, er en myte. Enten det er på bussen på vei til jobb eller skole, på venterommet til legen eller i lunsjpausen har de fleste av oss små lommer av tid i løpet av dagen som fint kan fylles med å lese. Hvis du ikke orker å drasse rundt på en fysisk bok, gjør e-bøker eller lydbøker på mobilen akkurat samme nytten.

 

4: Velg bøker du kan kjenne deg igjen i

Noen ganger er grunnen til at man ikke klarer å leve seg inn i en bok, at man ikke relaterer seg til hovedpersonen(e). Da kan løsningen være å finne bøker om folk som på en eller annen måte minner om deg selv, eller som berører temaer du interesserer deg for.

 

5: Prøv en ny sjanger

De fleste forandrer seg mye i løpet av livet, men det er ikke alltid man tenker over at dette kan påvirke hva slags bøker man foretrekker. Hvis du er av dem som har pleid å lese jevnlig, men ikke lenger finner glede i det, er sjansen stor for at leselysten kommer tilbake om du prøver noe nytt. Opplever du derimot at du har mistet lysten til å gjøre mange av aktivitetene du pleide å like, kan det være et tegn på depresjon, og i så tilfelle er det best å kontakte fastlegen.

 

6: Sett realistiske mål

Hvis du har lyst til å skape en ny vane, er det viktig at du er ærlig med deg selv. Det kan virke fristende å sette et høyt mål, men er du ikke vant til å lese mye, kan det føre til at du gir opp fordi overgangen blir alt for stor. Dessuten kan små, daglige steg gi imponerende resultater over tid! Leser du for eksempel 10 sider om dagen, vil det utgjøre rundt 30 bøker i løpet av et år.

 

7: Spør en bibliotekar om anbefalinger

Å få boktips fra venner og kjente fungerer fint for noen, men hvis du opplever at de aldri treffer helt, er en bibliotekar akkurat hva du trenger. H*n vil kunne anbefale bøker basert på mange år med kunnskap, og har i tillegg flere digitale verktøy som kan brukes for å finne riktig lesestoff for akkurat deg.

 

Skrevet av Lilliane Jensdatter Konsmo